LB°27 Nyheter

Tillbakablick: De tidiga åren

Risto Immonen & Teuvo Tuomivaara, ARcTic Festival Luleå 1996 . Foto: Kilen Art Group.

Den kommande upplagan av Luleåbiennalen blir den 20e i ordningen och vi passar på att reflektera över åren som gått. I denna första tillbakablick minns vi hur allting började, och ser tillbaka på de tidiga årens skulpturer av snö och is.

Luleåbiennalens långa historia börjar vintern 1991 då den, om än under annat namn, för första gången genomfördes på Gültzauudden i Luleå. Den lokala konstnärsgruppen Kilen, till en början bestående av Ricky Sandberg, Dan Lestander, Jan-Erik Falk och Maria Lundström, anordnade då mellan 12–17 februari ARcTic Festival Luleå.

Inspirationen till festivalen kom hela vägen från Japan. I början av 90-talet åkte Kilen på en gemensam resa till Japan och hamnade på en festival där människor gjorde konst av isen längs stränderna. Slagna av viljan att göra en egen tolkning utifrån en norrbottnisk kontext, och av formatets potential för att möta publik utanför konstinstitutionerna, åkte de raka vägen hem för att dra igång en lokal variant i sin hemstad Luleå.

Utan titel, Jaak Soans & Lembit Palm, ARcTic Festival Luleå 1996. Foto: Kilen Art Group

ARcTic Festival Luleå 1991 presenterade ett internationellt snöskulptursymposium, en fotografiutställning på isen och ett Norrbottensmästerskap i snöskulptur, med tävlande från alla länets kommuner. Lokalt förankrade och internationella inbjudna konstnärer från hela världen fick varsitt 3 kubikmeter stort snöblock att skulptera i, och alltsammans byggdes alltså upp på plats under ett antal dagar i februari.

I flera år fortsatte man med konceptet att varje konstnär tilldelades samma råmaterial att arbeta med på plats, men snart utökades även verken till skulpturer av is och eld. Inom bara några par år valde Kilen att även förlägga biennalen sommartid, samt sträcka sig in i de traditionella utställningsrummen, och då med verk i alla möjliga material och tekniker.

Idag behåller Luleåbiennalen mycket av det arv som Kilen lämnade efter sig. Intresset för att verka utanför de traditionella utställningsrummen består, liksom viljan att erbjuda både igenkänningsfaktor och nya perspektiv genom de verk vi visar.

Utan titel, Nitko Dinev & Ivan Natchev, ARcTic Festival Luleå 1996. Foto: Kilen Art Group

För dig som vill läsa mer:

2011 publicerades den första retrospektiva artikeln om Luleåbiennalen, 20 år efter dess uppkomst. Artikeln skrevs av Ann-Katrin Hansson och finns att läsa här.

____

Har du egna minnen från Luleåbiennalen som du vill dela med dig av? Hör gärna av dig med berättelser och bilder till paulina.granat@konstframjandet.se.