LB°20 Partners

Arkiv

Europeiska unionen

Projektet I Händelsernas Centrum, presenterad som en del av Luleåbiennalen 2024, medfinansieras av Europeiska unionen.

I Händelsernas Centrum tar konstnärliga uttryck och pedagogiska satsningar plats för att skapa möten och samtal om pågående förändringar i våra gemensamma livsrum.

Till följd av den industriella omställningen genomgår Kiruna en betydande omvandling som aktualiserar frågor om våra livsmiljöer och vikten av ett levande konst- och kulturliv. Med Händelsernas Centrum vill vi utforska hur gemensamt tänkande och skapande kan bidra till positiva förändringar i våra offentliga rum.

På tre platser i Kiruna skapas och visas konstverk av konstnärerna Jenny Nordmark, Daniel de Paula och Lena Stenberg. I samarbete med utbildningen Child Culture Design vid Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK-Valand) genomförs pedagogiska och medskapande aktiviteter tillsammans med barn och unga i Kiruna.

Genom verken och de pedagogiska insatserna i projektet vill vi skapa mötesplatser och närma oss komplexa samhällsstrukturer på sätt som kan väcka intresse, ge nya insikter och skapa engagemang.

Medverkande

Foto: Hans-Olof Utsi

Daniel de Paula (f. 1987, Brasilien) reflekterar över produktionen av rum som reproduktionen av dominanta abstrakta ideologier såsom kapital, ägande, arbete och värde. De Paula har en konstnärlig kandidatexamen från Fundação Armando Alvares Penteado i São Paulo och har därutöver studerat astrofysik och kulturgeografi. Han har haft separatutställningar på Galeria Jaqueline Martins, BR (2023), LABOR Gallery, MX (2023), Galleria Francesca Minini, IT (2020), Kunsthal Gent, BE (2019) och har även varit del i grupputställningar på Biennale de Lyon, FR, São Paulo Bienal, BR, med flera.

Combustion / production, 2024 är ett nyskapat platsspecifikt konstverk av Daniel de Paula för Kirunas stadsrum. Till verket har konstnären smält samman tre metaller. En av metallerna kommer från den största järnmalmsgruvan i Sverige, som drivs av det statsägda gruvbolaget LKAB i Kiruna. Den andra metallen är nedsmält material från originalklockvisarna som fanns i klocktornet på det tidigare stadshuset, Igloo, innan tornet flyttades till Kirunas nya centrum intill det nya stadshuset, Kristallen, och fick nya visare. Den tredje metallen består av återvunnet material från förbränningsugnar i svenska krematorier, som vanligtvis omhändertas för att bli nya föremål i metall och där överskottet av försäljningen går till Allmänna Arvsfonden. De tre metallerna har smälts samman och formgjutits till gatstenar. Stenarna blir en del av Kirunas offentliga stadsrum när verket installeras i maj 2024.

Jenny Nordmark, FOLKMAKT, 2024. Foto: G. Rúnar Gudmundsson/Norrbottens museum

Jenny Nordmark (f. 1980, Kalix, Sverige) arbetar med olika uttryckssätt inom konst, arkitektur och scenografi och utforskar ämnen som rör klimatfrågor, det lokala och det globala, samt orsakerna till och konsekvenserna av människans exploatering av naturresurser. Nordmark har studerat fri konst på Kungliga konsthögskolan och HDK-Valand – Högskolan för konst och design, scenkonst vid Stockholms konstnärliga högskola samt arkitektur vid Chalmers tekniska högskola. Hennes tidigare utställningar inkluderar ett regionalt konstprojekt med Konstmuseet i Norr, SE (2021), medverkan i en grupputställning på den nordiska paviljongen på Venedigbiennalen, IT (2018) och en utställning på Kungl. Akademien för de fria konsterna, SE (2015).

FOLKMAKT, 2024 är en platsspecifik installation utformad av Jenny Nordmark för Kirunas nya stadshustorg och inkluderar 12 dörrar som sparats från Kirunas tidigare stadshus Igloo som revs 2019. Stadshusets dörrar är symboliska och representerar tröskeln mellan maktens rum och den centrala hallen som var öppen för alla medborgare.Trots att Igloo 2001 blev kulturminnesmärkt och en studie togs fram som visade på möjligheter att nedmontera och återuppbygga delar av huset, revs byggnaden med anledning av den pågående stadsomvandlingen i Kiruna.

Verket är placerat intill det nya stadshuset Kristallen, som invigdes 2018. Klocktornet, ytterdörrarnas originalhandtag och utvalda material och byggnadsdelar från Igloo har flyttats med till Kristallen. Dörrarna i verket FOLKMAKT har placerats intill klocktornet i en kvadratisk form som påminner om centralhallen i det gamla stadshuset. Dörrarna har stabiliserats med hjälp av prefabricerade element som vanligtvis återfinns på byggplatser runt om i Kiruna.

Jenny Nordmark adderar ett lager till installationen genom att på ena sidan av dörrarna från det gamla stadshuset måla olika ytterdörrar inspirerade av trompe l'œil-teknik och dekorativ målning som vanligtvis används inom scenografi. I mars och maj 2024 bjuds medborgare in till att samlas och ge uttryck för sina åsikter kring de skeenden, utmaningar och möjligheter som finns i Kiruna. Några av de dokumenterade skildringarna spelas upp i Kristallens entré under utställningsperioden genom att en av dörrarna från Igloo används som högtalare för att inkludera medborgarnas röster i det nya stadshuset och blir en plats att samlas kring.

Lena Stenberg, Flyttzon, 2024. Installationsvy i Kiruna. Foto: Thomas Hämén

Lena Stenberg (f. 1961, Kiruna) arbetar främst med tredimensionella verk, skulpturala objekt, installationer och fotografi. Hon arbetar ofta utifrån gamla dokument och fotografiska arkiv, alltid med koppling till den egna personliga historien. Sedan 1991 har hon deltagit i grupp-, separatutställningar, skulpturparker och land art-projekt på bland annat ArkDes, Samiskt senter for samtidskunst, Bodö kunstförening och många fler.

Inbäddad i en liten träddunge i Kirunas tidigare centrum finns Lena Stenbergs verk Flyttzon, 2024, en platsspecifik installation som på ett bestämt sätt utgör en spännande kontrast till sin omgivning. Flyttzon är en del av en serie verk som Stenberg utvecklat under de senaste åren. Hon utforskar den symboliska bilden av ett traditionellt hus genom att bryta upp de huvudsakliga delarna som fönster, dörrar, tak, golv och den övergripande materialiteten. Serien undersöker hur föreställningar om hem och känslan av att höra hemma skapas genom ett samspel mellan arkitektur och den naturliga miljön. Båda dessa formas av klimatmässiga och kulturella förutsättningar som i sin tur påverkar livet och vanorna hos människorna som uppehåller sig i dem.

Kiruna är en stad som genomgår ett av världens mest utmanande stadsomvandlingsprojekt. En utveckling som drivs på av gruvexpansion och marksättningar som gör att teman som hem och tillhörighet får nya fördjupade betydelser. Flyttzon är en bildlig referens till Kirunas typiska trähus, men saknar tak och har igenbommade dörrar och fönster. Referensen blir som ett gripande eko av den inneboende komplexitet som denna urbana omvandling innebär, där hela den gamla stadskärnan förflyttas omkring 3 kilometer österut, med följd att många byggnader omplaceras och nedmonteras.

Några meter från Flyttzon är Kirunas äldsta och största träbyggnad belägen, ett ikoniskt och arkitektoniskt landmärke: en plats för att samlas, be och uttrycka sin tro. Kirunas historiskt betydelsefulla kyrka, som uppfördes mellan 1909 och 1912, har varit en av de mest komplicerade byggnaderna i stadens förflyttning. Kyrkan står därför kvar i stadens tidigare centrum i väntan på den planerade flytten under 2025. På samma sätt som Kiruna brottas med att omfamna sin framtid och dåtid, förkroppsligar konstverket spänningar som blottläggs i ett skeende där frågor om utveckling möter tankar om bevarande och minnen.

Andan, 2024. Lekskulptur av studenter från Child Culture Design, HDK-Valand, tillsammans med barn i Kiruna. Foto: Thomas Hämén

Child Culture Design är ett masterprogram vid HDK-Valand som deltar i projektet I Händelsernas Centrum. Studenter från programmet genomför under projektet pedagogiska och medskapande aktiviteter tillsammans med barn och unga i Kiruna. Tillsammans med barn från tre olika skolor i Kiruna har de två projekten Andan och Wandering Objects tagits fram.

Under invigningarna av de båda projekten den 23 och 24 maj 2024 finns studenterna på plats och välkomnar alla till att träffas och delta i skapande aktiviteter.

Torsdag 23 maj
16.00 - 17.00
Invigning av Andan
Plats: Gruvstadsparken, på platsen för det gamla Stadshuset

Andan är en konstinstallation som kommer till liv med hjälp av vind och ljus, två resurser som Kiruna har i överflöd. Projektet syftar till att skapa en ny mötesplats för Kirunas barn och att synliggöra ljuset och vinden som präglar dess klimat.

Fredag 24 maj
14.30-16.00
Invigning av Wandering Objects
Plats: Träddungen tvärs över gatan från Stadshustorget

Wandering Objects är en interaktiv lekskulptur som undersöker hur den byggda miljön kan ge plats för barn och unga att mötas och utforska. Barnen har bidragit med sina visioner om vad begreppet “utforskning” är för dem.

Deltagande studenter från Child Culture Design:
Aria Lee (f. 1988, Kina), visuell designer och illustratör.
Agata Drożdż (f. 1998, Polen), kandidatexamen i produkt- och grafisk design.
Benjamin Redin (f. 1999, Sverige), kandidatexamen i industriell design.
Erica Schuetz (f. 1985, USA), pedagog och konstnär.
Fongyee Ng (f. 1993, Singapore), grafisk formgivare och pedagog.
Milma Loeskow (f. 1982, Finland), inredningsarkitekt och pedagog.
Rocío Soto (f. 1982, Mexiko), arkitekt och konstnär.
Sara Carvalho (f. 1998, Portugal), kandidatexamen i produkt- och inredningsdesign.
Yulei Zhang (f. 1999, Kina), kandidatexamen i visuell kommunikationsdesign och masterexamen vid Tongji University.
Zala Seles (f. 1999, Slovenien), kandidatexamen i industriell design.

Händelsernas Centrum är ett leaderprojekt

Händelsernas Centrum är ett leaderprojekt bestående av konstupplevelser som bidrar med konkreta exempel på hur kultur och konst påverkar våra livsmiljöer, upplevelser av platser och vårt mående i pågående och nära förestående förändringar. Händelsernas Centrum genomförs med stöd av Europeiska Unionen, Jordbruksverket, Leader Tornedalen 2030, Kiruna kommun och LKAB.