LB°18 Konstnärer

ARKIV

Susanna Jablonski

After Nature, 2017, Susanna Jablonski. Luleåbiennalen 2018.

Susanna Jablonski (f. 1985) är konstnär och kompositör verksam i Stockholm.

Susanna Jablonski intresserar sig för begreppet entropi; det oundvikliga och ständiga förfallet av ordning i ett tillstånd eller system. Det är genom entropi som vi definierar tidens riktning. Genomgående i sitt arbete tänjer, bänder och testar hon gränserna för de material hon arbetar med. Objekten som framträder kan kännas främmande och familjära på en och samma gång. Ofta med fokus på hur kroppar kan bära minnen. I After Nature vrider sig ett pilträd långsamt och kroppsligt i ett dimmigt vinterlandskap. Det är en drömlik animation där trädets fysiska begränsning upphör, samtidigt som det står fastrotat sträcker det sig ut över ett oändligt tidsförlopp. En rörelse som för tankarna till kroppens åldrande och tidens gång. After Nature visas i Gamla hallen, i entrén som leder till basutställningen på Ájtte. Videon presenteras jämte en flock ripor som flyger över en tältkåta – en skyddsplats mot vinterns kyla och de hårda nordanvindarna.

Glas är ett material som återkommer i Susanna Jablonskis arbete. Denna massa i rörelse besitter en inneboende dubbelhet i sin skörhet och fasta tyngd, och det är just materialets potential och bristningsgräns som fascinerar Jablonski. I konsthallens blåa rum visas Torsdag, en rosa svärmisk skulptur som hänger på väggen. Den konstruerar ett spel med vår perception som kräver att vi justerar linsen. Vad är det vi ser? Här samspelar den sköra formen med en lekfull absurditet och tecknar en bild av ett inre landskap, ett tillfälligt organ som uppstår under graviditeten: den medierande moderkakan. Jablonskis skulptur sätter ljus på de förskjutningar som kan uppstå mellan olika emotionella tillstånd och skapar en illusion och osäkerhet om var en situation börjar och var den slutar. Vid närmare anblick framträder ett vitt finger som sticker ut som en del av väggen, som om väggen är försedd med dolda kroppsdelar redo att bära oss. Gesten blir dubbel, dels balanserar fingret det tunga materialet, samtidigt sticker den hål i dess hinna. Det får bära eller brista.

Susanna Jablonski (f. 1985) är konstnär och kompositör verksam i Stockholm.

Torsdag, 2018, Susanna Jablonski. Luleåbiennalen 2018.

Verk

Torsdag, 2018

Plats

Luleå konsthall
17.11.2018–17.2.2018

Verk

After Nature, 2017

Plats

Ájtte – svenskt fjäll- och samemuseum, Jokkmokk
30.10.2018–17.02.2019